eurovent middle east

برگزاری دوره های یوروونت در خاورمیانه

یوروونت(Eurovent)  خاورمیانه، آکادمی رهبری HVACR را راه اندازی کرد

این آکادمی در راستای توسعه تخصصی تکنسین ها و مهندسان HVACR (صنعت تهویه مطبوع) دوره های آموزشی با توجه به ارتباط بین فناوری و صرفه جویی در مصرف انرژی به منظور کاهش انتشار گازهای گلخانه ای را برگزار می کند.

دوره های آموزشی معتبر

این طرح مبتکرانه، علاوه بر دوره‌های آموزشی معتبر برای مهندسان و تکنسین‌ها، برنامه‌های توسعه دانش محور را نیز برای سایر متخصصان HVACR برگزار می کند تا به درک بهتری از محصولات و فناوری‌ها، استانداردها و بهترین شیوه‌های اجرا در این صنعت دست یابند. زیرا این صنعت نه تنها برای سلامتی و احساس راحتی و آسایش انسان ها بسیار حائز اهمیت است بلکه ردپای رشد سریع آن در جهان نیز قابل مشاهده می باشد.
موسسه Eurovent خاورمیانه تخمین می زند که 25٪ صرفه جویی در مصرف انرژی را می توان از طریق تعمیر و نگهداری پیشگیرانه ساده، 15٪ از طریق نصب بهتر و 20٪ از طریق عملکرد بهتر تجهیزات HVACR به دست آورد.

یوروونت خاورمیانه

بهره وری انرژی در صنعت تهویه مطبوع

آقای طارق الغصین، رئیس یوروونت خاورمیانه، تأکید می کند: “در حال حاضر در تمام سطوح دولتی تلاش هایی به منظور استفاده بهتر از انرژی به منظور کاهش تاثیر تغییرات آب و هوایی وجود دارد. صنعت ما عمیقا روی محصولات بهتر و کارآمدتر سرمایه گذاری می کند. همچنین انتقال به مبردهای جایگزین نیز در حال تبدیل شدن به یک موضوع حائز اهمیت است.”
و تمامی این پیشرفت ها عمیقا وابسته به متخصصان HVACR میباشد که در زمینه فناوری های جدید تعلیم و تربیت یافته اند. زیرا بدون پرورش افراد متخصص ما نمی توانیم به اهدافی که در زمینه پایداری تعیین شده است دست یابیم.

ابتکارات آموزشی موسسه یوروونت

در راستای ابتکارات آموزشی، موسسه یوروونت خاورمیانه یک قرارداد همکاری با مرکز آموزشی ایتالیایی Centro Studi Galileo (CSG) امضا کرده است. مرکز آموزشی CSG ، از دهه 1970، آموزش هایی را در اروپا، ایالات متحده آمریکا، آفریقا و خاورمیانه برگزار می نماید. گواهینامه های تکنسین های HVAC/R این مرکز آموزشی مورد تایید اتحادیه اروپا F-gas و برنامه REAL Alternatives که با همکاری کنسرسیوم و انجمن اروپایی پیمانکاران RAC می باشد، است.

گواهینامه ملی و طرح آموزشی

آقای Marco Buoni، مدیر عامل Centro Studi Galileo، افزود: “در خاورمیانه، همانند دیگر نقاط جهان، نیاز روزافزونی به صلاحیت در راه اندازی، نصب، نگهداری و تعمیر سیستم های HVAC/R وجود دارد.”
“CSG با استفاده از قوانین خود و با همکاری تنگاتنگ با سازمان ملل متحد و چندین کشور حاشیه خلیج فارس کمک های فراوانی به منظور راه اندازی یک برنامه ملی و آموزشی در این راستا کرده است. از اینرو همکاری CSG با یورووینت خاورمیانه یک امر طبیعی است و باعث افتخار ما است که بخشی از این پروسه مهم و حیاتی باشیم.

کیفیت هوای داخل ساختمان (IAQ)

یکی دیگر از شرکای آکادمی دکتر ایاد العطار، مشاور مستقل و متخصص در زمینه کیفیت هوای داخل ساختمان و فیلتر هوا، و مدرس در چندین دانشگاه و موسسه بسیار مشهور می باشد. دکتر ایادالعطار به بررسی مزایای تعمیر و نگهداری بهتر دستگاه و ارتباط آن با ایمنی و سلامت ساکنان یک ساختمان پرداخت.
در طول این کنفرانس مطبوعاتی، دکتر ایاد العطار نتیجه گیری کرد: «بالا بردن سطح کیفیت هوای داخل ساختمان ( (IAQ) به موضوعی مهم برای رفاه و معیشت ما تبدیل شده است. و امروزه تمام تاکیدها بر روی هوای پاک و روش های رسیدن به هوای پاک می باشد.

مسیر یادگیری حرفه ای

بنابراین، شروع یک مسیر حرفه ای و تخصصی که در آن علم و صنعت به یکدیگر بپیوندند، تا انتخاب‌ها، شیوه‌ها و سیاست‌های کیفیت هوا و فیلتراسیون هوا را به سطح بهتری ارتقا دهند، ضروری است.»
این آکادمی در مجموع با 11 دوره آموزشی شروع و در سال های آینده به طور مداوم گسترش خواهد یافت. برای این منظور، یوروونت خاورمیانه از سایر سازمان‌ها دعوت می‌کند تا به این همکاری بپیوندند و به دولت‌ها این امکان را می دهد تا دوره‌ها را  متناسب به نیازهای محلی خود تنظیم کنند.

استفاده از ذخایر یخ در سیستم تهویه مطبوع

تهویه مطبوع ذخیره یخ فرآیند استفاده از یخ برای ذخیره انرژی حرارتی است. این فرآیند می‌تواند انرژی مورد استفاده برای خنک‌سازی را در زمان‌های اوج تقاضای الکتریکی کاهش دهد. منابع انرژی جایگزین مانند خورشیدی نیز می توانند از این فناوری برای ذخیره انرژی به منظور استفاده های بعدی بهره مند شوند. این روش به دلیل گرمای زیاد همجوشی آب بسیار کاربردی است: یک تن متریک آب (یک متر مکعب) می تواند 334 مگاژول ( MJ) (317000 BTU) انرژی، معادل 93 کیلووات ساعت (26.4 تن ساعت) ذخیره کند.
تعریف اولیه “تن ظرفیت خنک کننده” (جریان گرما) گرمای لازم برای ذوب یک تن یخ در یک دوره 24 ساعته بود. این جریان گرما همان چیزی است که در یک خانه 3000 فوت مربعی (280 متر مربعی) در بوستون در تابستان انتظار می رود. این تعریف از آن زمان به بعد با واحدهای کوچکتر جایگزین شده است: یک تن HVAC یا ظرفیت تبرید تقریباً معادل 3520 وات است. یک انبار کوچک می تواند یخ کافی برای خنک کردن یک ساختمان بزرگ را از یک روز تا یک هفته در خود نگه دارد.

 

در فرآیند تهویه مطبوع ذخیره یخ، از انجماد زمین در مناطقی که از یخ اشباع شده است نیز میتوان استفاده کرد. سیستم ها با سنگ خالص نیز کار خواهند کرد. اما به این نکته می بایست توجه نمود که یخی که در هر قسمت از زمین تشکیل می شود قابل استفاده در این فرآیند نمی باشد. روش انجماد زمین به طور گسترده در استخراج معادن و تونل سازی برای جامد کردن زمین ناپایدار در حین حفاری استفاده می شود. در این روش، زمین با استفاده از سوراخ‌های حفره‌ای با لوله‌های متحدالمرکز که آب نمک را از یک چیلر در سطح حمل می‌کنند، منجمد می‌شود. سرما به روشی مشابه با استفاده از آب نمک استخراج می شود.در این پروسه معمولا از یک مبدل حرارتی آب نمک به مایع استفاده می شود تا دما را به سطوح قابل استفاده در حجم های بالاتر برساند. زمین یخ زده می‌تواند برای ماه‌ها یا بیشتر سرد بماند، و امکان ذخیره‌سازی سرما را برای دوره‌های طولانی با هزینه ساختاری ناچیز فراهم می‌کند.
جایگزینی سیستم‌های تهویه مطبوع موجود با ذخیره‌سازی یخ، روشی مقرون‌به‌صرفه برای ذخیره‌سازی انرژی ارائه می‌دهد، که انرژی باد مازاد و سایر منابع انرژی متناوب را برای استفاده در سرمایش در زمان‌های بعدی، احتمالاً ماه‌ها بعد، ذخیره می‌کند.

ذخیره سازی اولیه یخ، حمل و نقل و تولید

ذخیره سازی اولیه یخ
قبل از ظهور تبرید مکانیکی، یخ از دریاچه ها یا رودخانه های یخ زده جدا می شد و برای استفاده به عنوان خنک کننده به شهرها منتقل می شد. یخ به طور گسترده ای حمل و در تمام طول سال در یخچال های شهری ذخیره می شد. اگر هیچ منبعی از یخ به آسانی در دسترس نبود، یخچال های کم عمق و سایه دار اغلب در نزدیکی شهرها ساخته می شدند و یخ ها در طول فصل یخبندان از آنها جدا می شدند.

 

 

 

 

تهویه مطبوع و تولید سرما

پرکاربردترین شکل این فناوری را می توان در سیستم های تهویه مطبوع در سطح فضاهای وسیع یا سیستم های چیلر آبی در ساختمان های بزرگ یافت. سیستم‌های تهویه مطبوع، به‌ویژه در ساختمان‌های تجاری، بیشترین سهم را در ایجاد مصارف الکتریکی در روزهای گرم تابستان در کشورهای مختلف دارند. در این نوع استفاده، یک چیلر استاندارد در شب برای تولید یک توده یخ کار می کند. سپس آب در طول روز در داخل شمع گردش می کند تا آب سردی تولید کند که معمولاً خروجی روزانه چیلر است.
یک سیستم ذخیره سازی جزئی با کارکرد 24 ساعته چیلرها در طول شبانه روز، میزان سرمایه مورد نیاز برای سرمایه گذاری را به حداقل می رساند. در شب یخ تولید و ذخیره می کنند و در روز برای سیستم تهویه مطبوع آب را خنک می کنند. گردش آب در میان یخ های ذوب شده تولید سرما را افزایش می دهد. چنین سیستمی معمولاً در حالت یخ سازی 16 تا 18 ساعت در روز و در حالت ذوب یخ به مدت 6 ساعت در روز کار می کند. هزینه های سرمایه گذاری در این روش به حداقل می رسد زیرا چیلرها در این روش از لحاظ ابعاد هم فقط 40 تا 50 طرح های معمولی هستند که این ابعاد برای ذخیره میزان کافی یخ به منظور دفع گرمای یک روز کافی است.

یک سیستم ذخیره سازی کامل با خاموش کردن کامل چیلرها در ساعات اوج مصرف، هزینه مصرف انرژی لازم جهت راه اندازی سیستم را کاهش میدهد. با این حال هزینه سرمایه گذاری بالاتر است، زیرا چنین سیستمی به چیلرهای تا حدودی بزرگتر از چیلرهای مورد استفاده در یک سیستم ذخیره سازی جزئی می باشد و همچنین به یک سیستم ذخیره سازی یخ بزرگتر نیاز دارد. سیستم های ذخیره سازی یخ به اندازه کافی مقرون به صرفه هستند که یک سیستم ذخیره سازی کامل اغلب با طرح های تهویه مطبوع معمولی قابل رقابت می باشند.
راندمان چیلرهای تهویه مطبوع با ضریب عملکرد آنها (COP) اندازه گیری می شود. در تئوری، سیستم‌های ذخیره‌سازی حرارتی می‌توانند چیلرها را کارآمدتر کنند، زیرا گرما به جای هوای گرم‌ در طول روز در هوای سردتر شبانه تخلیه می‌شود. در عمل، از دست دادن حرارت بر این مزیت غلبه می کند، زیرا یخ را ذوب می کند.
ذخیره حرارتی تهویه مطبوع نشان داده است که تا چه میزان برای هر جامعه مفید است. مصرف برق در خارج از ساعات اوج مصرف؛ ارزان تر است، زیرا تقاضا کمتر است. همچنین باعث کاهش تقاضا در زمان اوج مصرف می شود که اغلب توسط منابع گران قیمت و غیر زیست محیطی تامین می شود.
چرخش جدیدی در این فناوری، از یخ به عنوان یک ماده متراکم کننده برای مبرد استفاده می کند. در این حالت، مبرد معمولی به داخل کویل پمپاژ می شود. با این حال، به جای نیاز به کمپرسور برای تبدیل مجدد آن به مایع، از دمای پایین یخ برای خنک کردن مبرد به تبدیل آن به مایع استفاده می شود. این نوع سیستم به تجهیزات HVAC مبتنی بر مبرد موجود اجازه می‌دهد تا به سیستم‌های ذخیره‌سازی انرژی حرارتی تبدیل شوند، چیزی که قبلاً نمی‌توانست به راحتی با فناوری آب سرد انجام شود. علاوه بر این، برخلاف سیستم‌های آب سرد خنک‌شده با آب که تفاوت زیادی در کارایی از روز تا شب را تجربه نمی‌کنند، این کلاس جدید از تجهیزات معمولاً عملکرد روز واحدهای کندانسور هوا خنک را تغییر می‌دهند. در مناطقی که تفاوت قابل توجهی بین دمای اوج روز و دمای خارج از پیک وجود دارد، این نوع واحد معمولاً نسبت به تجهیزاتی که جایگزین می‌شود، از لحاظ مصرف نرژی کارآمدتر است.

خنک کننده ورودی هوای توربین گاز احتراق


ذخیره انرژی حرارتی نیز برای خنک کردن ورودی هوای توربین گاز احتراق استفاده می شود. این تکنیک به جای تغییر تقاضای برق به شب، ظرفیت تولید را به روز تغییر می دهد. برای تولید یخ در شب، توربین اغلب به صورت مکانیکی به کمپرسور چیلر بزرگ متصل می شود. در زمان اوج مصرف روز، آب بین توده یخ و یک مبدل حرارتی در جلوی ورودی هوای توربین به گردش در می آید و هوای ورودی را تا دمای نزدیک به انجماد خنک می کند. از آنجایی که هوا سردتر است، توربین می تواند هوای بیشتری را با مقدار معینی از قدرت کمپرسور فشرده کند. به طور معمول، با فعال شدن سیستم خنک کننده ورودی، هم توان الکتریکی تولید شده و هم بازده توربین افزایش می یابد. این سیستم مشابه سیستم ذخیره انرژی هوای فشرده است.

 

مقاله قبلی
ضرورت استفاده از چیلرهای هواخنک در اقلیم های ایران
مقاله بعدی
کاربرد هوش مصنوعی (AI) در صنعت تهویه مطبوع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up