اخبار درباره فناوری چیلرها

آخرین و به روزترین اخبار درباره فناوری چیلرها

»همه چیز درباره جدیدترین فناوری چیلرها

در این مقاله درباره جدیدترین اخبار شرکت های بزرگ صنعت تهویه مطبوع دنیا درباره فناوری چیلرها صحبت خواهیم کرد.
چیلرهای هوا خنک کریر (Carrier’s AquaForce 30XV) دارای یک اکونومایزر هستند که برای کاربر این امکان را فراهم می کند تا از دمای پایین هوای بیرون برای خنک کردن ساختمان استفاده کند.

چیلرها جزء سیستم های کلیدی تهویه مطبوع تجاری HVAC هستند. همانند سایر سیستم های تهویه مطبوع، چیلرها نیز در سال های گذشته با چالش هایی رو به رو بوده اند. اگر چه سایر بخش ها رشد قابل توجهی داشته اند، تقاضا برای سیستم های تهویه مطبوع تجاری کاهش پیدا کرده بود. با این حال برخی از بخش ها شاهد رشد و پیشرفت قابل توجهی بوده اند از جمله پیشرفت در زمینه فناوری و مبردها.
پاندیا (Pandya) رئیس شرکت کریر (Carrier Commercial HVAC ) اعلام نمود که تقاضا برای تمام بخش‌های مرتبط با سیستم های تهویه مطبوع تجاری در سال گذشته کاهش یافته است. اما چیلرهای هوا خنک کمترین افت را داشتند و به نظر می‌رسد که سریع‌ترین عملکرد را نیز دارند. وی افزود اخبار جدید حاکی از رشد تمامی مدل های چیلر در سال های آینده با توجه به پیشرفت در زمینه تکنولوژی و فناوری می باشد.

چیلرهای هوا خنک
یکی از زمینه های رشد و پیشرفت می بایست در رابطه با مسائل مرتبط با سلامت و مراقب های بهداشتی باشد. طبق گفته تاد گرابوفسکی (Todd Grabowski) ، معاون شرکت جانسون کنترلر (Johnson Controler) در حوزه چیلرها و هواسازها، صنعت مراقبت های بهداشتی شاهد نیاز مبرم به بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان، و قابلیت کنترل و انعطاف پذیری سیستم های تهویه مطبوع ساختمان ها بویژه در دوران همه گیری ویروس کرونا بوده است. به گفته گرابوفسکی این نیاز مبرم و تقاضای رو به رشد در زمینه سیستم های تهویه مطبوع در حوزه خدمات بهداشتی به این معنی می باشد که در این حوزه نیاز به دمای خنک محیط به صورت پایدار در تمام ساعات شبانه روز با عملکرد کارآمد، ایمن و پایدار دستگاه بسیار حائز اهمیت می باشد.
این مسئله برای آزمایشگاه‌های تحقیقاتی داروسازی که بر روی واکسن‌ها و سایر درمان‌ها برای مهار اثرات کووید-19 کار می‌کنند، نیز بسیار حائز اهمیت بود. وی معتقد است، این تسهیلات به دماهای دقیق، هوای تمیز و عملکرد قابل اعتماد در شبانه روز نیاز دارند تا نیازهای تاسیسات را برآورده کنند.
همین امر در مورد مراکز داده نیز صدق می‌کند، زیرا همه چیز از برگزاری کلاس های درس آنلاین تا خرید آنلاین، در دوران کرونا با افزایش تقاضا مواجه شد. طبق گفته گرابوفسکی: اگر سرورهای یک مرکز داده خیلی داغ یا خنک باشند، می‌تواند منجر به خاموش شدن کامل سیستم شود و باعث خرابی دستگاه یا خرابی تجهیزات آن شود.
چیلرهای هوا خنک با سرعت متغیر؛ میتواند خطر ایجاد اختلال در عملکرد سیستم های خنک کننده را به مقدار قابل توجهی کاهش دهند. زیرا کمپرسور این دسته از چیلرها قابلیت راه اندازی مجدد با تمام ظرفیت خود را با سرعت بیشتری در مقایسه با چیلرهای استاندارد دارند.

موتورهای با سرعت متغیر در صنعت چیلر

موتورهای با سرعت متغیر در صنعت چیلر

ویکتور مارینیچ(Victor Marinich) مدیر بازاریابی سیستم های تهویه مطبوع دانفوس (Danfoss) معتقد است استفاده از موتورهایی با سرعت متغیر یکی از بزرگترین پیشرفت ها در صنعت چیلر می باشد. این موتورها برروی پمپ ها، فن ها و کمپرسورها قابل استفاده می باشد.
وی اضافه نمود که انتقال به موتورهای با سرعت متغیر، سبب ایجاد جریان الکتریکی بیشتر در چیلرها می شود که هم در داخل خود چیلر و هم با سایر تجهیزات موجود در حلقه خنک کننده ارتباط برقرار می کنند. تاد گرابوفسکی (Todd Grabowski) گفت طرح‌های کنترل پیشرفته، بهینه‌سازی سیستم، هوش مصنوعی، مدل های پیش بینی کنترل دستگاه و تجهیزات، همگی به عنوان راه‌حل‌هایی برای بهینه‌سازی پیچیدگی‌های سیستم‌های عامل مورد بررسی قرار می‌گیرند.
کمپرسورهای بدون روغن نیز درحال تبدیل شدن به یک قطعه اصلی هستند. زمانی از این کمپرسورها تنها در سیستم های آب – خنک استفاده میشد اما امروزه در سیستم های هوا خنک و سایر دستگاه ها نیز استفاده می شود.
تاد گرابوفسکی (Todd Grabowski) معتقد است بسیاری از تولیدکنندگان از فناوری بلبرینگ مغناطیسی در طراحی های جدید چیلر استفاده می کنند. این بلبرینگ، راندمان عملیاتی چیلر را بهبود می بخشد و نیاز به تعمیر و نگهداری را کاهش می دهد. به گفته وی، در سایر فناوری‌های چیلر، از جمله سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی ترکیبی با بهره‌گیری از چیلرهای جذبی، چیلرهای پمپ حرارتی و چیلرهای بازیابی حرارت، فرصت‌های رو به رشدی را مشاهده می‌کنند.
شرکت کریر اکنون چندین استراتژی برای اعمال نفوذ دمای طبیعی هوا در سیستم های تهویه مطبوع در نظر گرفته است. یکی از این استراتژی ها استفاده از اکونومایزر است که وقتی به چیلر هوا خنک اضافه می شود، به کاربر اجازه می دهد تا از دمای پایین هوای بیرون برای خنک کردن ساختمان یا فرآیند خود استفاده کند. این می تواند منجر به صرفه جویی هزاران دلاری در مصرف انرژی سالانه و کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری شود.

فراگیری ویروس کرونا
به طور کلی، فراگیری ویروس کرونا بر روی عرضه و تقاضا سیستم های تهویه مطبوع بسیار تاثیرگذار بوده است. تمامی تولیدکنندگان و شرکت ها باید بیاموزند که باتوجه به تقاضا کالا و هم جهت با شرایط جهانی فعالیت کنند و کالاهای پایدار را به بازار عرضه کنند.
با نگاهی فراتر از همه‌گیری ویروس کرونا در جهان، بزرگترین روندی که بر بازار چیلر تأثیر می‌گذارد، پایداری است. گرابوفسکی معتقد است که کارایی سیستم با در نظر گرفتن طراحی ساختمان و تجهیزات از طریق تصمیمات نظارتی و برنامه‌های سبز و دوستدار محیط زیست؛ که هدف آن کمک به مالکان ساختمان برای اندازه‌گیری و کاهش مصرف انرژی است، لحاظ می‌شود. اما بزرگترین و مهمترین عامل تاثیرگذار برای پایداری چیلرها، مبردها هستند.
نکته ای که همواره مورد توجه قانون گذاران نیز می باشد این مسئله است که صنعت می بایست به سمت استفاده از مبردهایی با پتانسیل کمتر برای ایجاد گرمایش جهانی (GWP) حرکت کند.
طبق نظر تاد گرابوفسکی (Todd Grabowski) “هر انتقال مبرد چالش هایی را برای مالکان و مهندسان ساختمان ها به همراه دارد.” «با تغییر صنعت به سمت مبردهای دوستدار محیط زیست که کمتر سبب گرمایش زمین می شوند، ارزیابی پیامدهای اقتصادی، ایمنی و عملکردی و کاربرد مبردهای جدید می بایست مورد سنجش قرارگیرد زیرا مطابق با هر نوع آب و هوا نیاز به مبردهای خاص آن اقلیم می باشد تا عملکرد مناسب صورت پذیرد.
هر مبرد جدیدی که تولید می شود باید به گونه ای باشد تا از سرمایه گذاری های کلان بر روی روش های قدیمی منسوخ شده در فناوری چیلرها جلوگیری کند. مارینچ (Marinich) به این نکته اشاره می کند که تاکنون مجموعه گسترده ای از مبردها به بازار عرضه شده است اما انجام آزمایشهای دقیق در آزمایشگاه ها این تعداد گسترده را به چندین مبرد قابل قبول کاهش داده است.
وی افزود ما در حال تولید محصولات نسل بعدی هستیم که نیازهای صنعت تهویه مطبوع را فراتر از حد انتظار برآورده کند. همچنین تضمین می کنیم که راه حل ها و ایده های ما کاملا ایمن و کارآمد هستند و به تولیدکنندگان کمک می کند تا به اهداف مورد نظر خود در طراحی یک سیستم کارا دست یابند.

 

منبع مقاله: وب سایت www.achrnews.com
تهیه شده توسط گروه اطلس تهویه پارس

مقاله قبلی
نمایشگاه BIG 5 دبی 2023
مقاله بعدی
ضرورت استفاده از سیستم های تهویه مطبوع در گلخانه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up