انواع فن کویل

فن کویل چیست؟ انواع فن کویل، مشخصات فنی و قیمت

در این مطلب سعی داریم در مورد فن کویل ، انواع ، اجزا و کارکرد و نگهداری آن صحبت کنیم .
با توجه به نام دستگاه مشخص است که فن کویل دستگاهی است که از فن دمنده یا مکنده و ردیف های متشکل از کویل فین دار تشکیل شده است .
فن کویل (Fancoil Unit) برای تهویه و ایجاد دمای مناسب در ساختمان های مختلف تجاری ، اداری، مسکونی، رستوران ، درمانگاه و … مورد استفاده قرار می گیرد.
این دستگاه در چرخه سرمایش و گرمایش ساختمان ها و مراکز نقش بسیار مهمی دارد و وظیفه مهم تهویه هوا از این دستگاه انتظار می رود . این سیستم تهویه مطبوع هم به صورت روکار و هم به صورت توکار قابل نصب هستند.

سفارش و خرید فن کویل

فن کویل چیستقابل ذکر است که فراهم شدن هوای گرم یا سرد خارج شده از دستگاه رابطه مستقیم با دمای آب ورودی به کویل دارد که می تواند هوای خنک یا هوای گرم را تولید کند.
مبدل های حرارتی کویل معمولا از منبع آب گرم یا سرد استفاده می کنند که از طریق دیگ های بخار و چیلر توزیع می شود. هنگام استفاده از کویل خنک کننده، که هوای مرطوب گرم را روی سطح سرد کویل متراکم می کند، میعان زیادی می تواند رخ دهد. کویل خنک کننده رطوبت هوا را کاهش می دهد. این مایع غلیظ از کویل خارج می شود و در “سینی درین” در قسمت پایین جمع می شود. برای تخلیه این آب نیاز به نصب لوله تخلیه می باشد.
پس از عبور از کویل، هوا وارد پلنوم تخلیه شده و به کانال هایی با قطر کمتر برای انتقال موضعی توزیع می شود. این کانال ها معمولا دایره ای هستند.
به طور کلی یک فن کویل از اجزای زیر تشکیل شده است :
– فن
– کویل های گرمایش و سرمایش که به طور معمول از لوله های مسی بهمراه پره های آلومینیومی ایجاد می شوند.
– شیرهواگیری
– یک فیلتر هوا که قابل تعویض یا قابل شستشو باشد
– شیر فلکه

انواع فن کویل ها

این سیستم تهویه از نظر نوع نصب به 4 نوع تقسیم می شوند:
1- فن کویل های سقفی توکار
2- فن کویل های دیواری
3- فن کویل های زمینی
4- فن کویل کاستی
در این بخش سعی می کنیم توضیحات کاملی در مورد هر یک از مدل ها داشته باشیم :

1- فن کویل افقی یا سقفی Concealed Unit :

مدل سقفی در اکثر ساختمان های اداری یا تجاری استفاده می شود. فنکویل های سقفی در دو مدل کابین دار و بدون کابین طراحی و تولید می شوند. در اکثر مواقع در داخل سقف و به صورت توکار نصب می شوند.و این مدل اکنون بسیار پرمصرف است و مدلفن کویل سقفی توکار روکار در حال حاضر کمتر استفاده می شود . در مدل توکار به دلیل قرار گرفتن در داخل سقف، جنس بدنه بسیار اهمیت دارد. بنابراین سازندگان معتبر برای ساخت بدنه و افزایش مقاومت در برابر زنگ زدگی از ورق های گالوانیزه فولاد ضد زنگ قوی استفاده می کنند. شیر خروجی نیز در زیر یا جلوی دستگاه قرار دارد.
فن کویل توکار بالای سقف کاذب نصب می شود و فقط دریچه خروجی هوا در سقف قابل مشاهده است .از لحاظ صدا ، این فنکویل به دلیل اینکه در داخل سقف قرار دارد از صدای کمتری برخوردار است .

فن کویل سقفی روکار :

در واقع طراحی اصلی این واحدهای فن کویل مشابه نوع زمینی است با این تفاوت که این مدل در زیر سقف و به صورت افقی نصب می شود. دریچه هوای خروجی افقی است، در صورت لزوم می توان آن را از طریق یک کانال به سمت پایین هدایت کرد.این مدل معمولا در مکان هایی که فضای کافی در زیر سقف یا روی زمین وجود ندارد استفاده می شود. فن کویل نصب شده روی سقف در محدوده 200 تا 1000 cfm تولید می شود که راندمان هوادهی آن توسط ترموستات قابلیت تنظیم و کنترل دارد.

فن کویل سقفی توکار :

این مدل داخل سقف کاذب نصب می شود و تنها دریچه خروج هوا و دریچه برگشت هوا بر روی سقف قابل مشاهده است. صدای فن کویل توکار معمولا کمتر از نوع روکار آنها است و دلیلش قرار گرفتن در داخل سقف است، تنها عیب این مدل این است که به دلیل فضای محدود داخل سقف، نصب، سرویس و نگهداری آن کمی مشکل است و در زمان نصب باید برآوردهای لازم انجام گیرد .
فن کویل سقفی توکار به طور معمول در ظرفیت های 200 تا 1000 cfm تولید می شود و سیستم کنترل آنها توسط ترموستات است.
فن کویل های سقفی AUX در ظرفیت های 200 تا 1400 CFM قابل سفارش هستند .
این دستگاه مجهز به سینی درین یکپارچه و بدون درز با پوشش عایق هستند و همچنین قابلیت انتخاب جهت اتصالات کویل را دارند. همچنین این مدل مجهز به پلنیوم برگشت هوا و فیلترهای استاندارد است.

2- فن کویل دیواری Wall-mounted Unit

نوع دیگری از این سیستم، فن کویل دیواری است. این مدل از نظر ظاهری به اسپلیت های دیواری شباهت دارد و محل قرارگیریفن کویل دیواری آنها روی دیوار داخل اتاق است. ظاهر زیبا و شکیل این مدل فن کویل توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده و به پرکاربردترین مدل تبدیل شده است. قابلیت استفاده در ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی را دارد و به راحتی می توان از این سری سیستم های تهویه مطبوع برای تولید یک هوای عالی و بهینه در محیط استفاده کرد و از مزایای ظاهر زیبای آن در دکوراسیون بهره برد. از برندهای مطرح در بازار می توان به فن کویل های گروه AUX در شرکت اطلس تهویه پارس اشاره کرد که علاوه بر ظاهر زیبا، از عملکرد عالی و کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند.
فن کویل های دیواری AUX در ظرفیت های 200 تا 800 cfm قابل سفارش هستند .
این مدل دارای طراحی متنوع در پنل های داخلی هستند و همچنین مجهز به فیلتر هوای قابل شستشو با عمر طولانی هستند.
قابلیت سفارش این مدل با شیر دو و سه راهه وجود دارد و مجهز به صفحه نمایشگر هوشمند هستند.

3- فن کویل زمینی

فن کویل زمینی یکی دیگر از مدل ها است، این سری به صورت زمینی و روکار قابل نصب است. بیشتر در سالن ها و راهروها استفادهفن کویل سقفی زمینی می شوند. بنابراین بیشتر در پروژه های اداری و تجاری کاربرد دارند. شیر خروجی این مدل به صورت مایل طراحی شده است که به سمت بالا حرکت می کند و در نتیجه دمای تولید شده را به فضای اطراف منتقل می کند. به دلیل قرارگیری در فضای داخلی و تاثیر در دکوراسیون محیط، متریال و ظاهر آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و افرادی که این مدل را به عنوان سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان خود انتخاب می کنند خرید فن کویل با ظاهری زیبا و شکیل را ترجیح می دهند.
فن کویل های زمینی AUX در ظرفیت های 400 تا 1000 cfm قابل سفارش هستند .
این دستگاه قابلیت چرخش و توزیع هوا در ۴ جهت و همچنین از طراحی بسیار زیبا برخوردار هستند. قابلیت نصب در دو حالت سقفی(افقی) و زمینی(عمودی) را دارند و مجهز به فناوری فن سانتریفیوژ هستند.

4- فن کویل کاستی Cassette Unit

فن کویل های کاستی در مدل های 1، 2 و 4 طرفه با کارایی و بازدهی بسیار خوب قابل تولید و سفارش هستند. این مدل داخلفن کویل کاستی چهار طرفه سقف قرار می گیرد و نمی توانید این مدل را روی سقف های با شرایط عادی نصب کنید. با توجه به در دسترس بودن، استفاده بهینه از هوای تامین شده عمدتا توسط سوپاپ های خروجی با امکان تنظیم دستی یا اتوماتیک طراحی و اجرا می شود.
فن کویل های کاستی AUX در ظرفیت های 300 تا 1400 cfm قابل سفارش هستند .
این سیستم مجهز به پمپ درین با هد پمپ ۱۲۰۰ میلی متر و همچنین مجهز به ریموت کنترل بی سیم می باشند و قابلیت اتصال به هوای تازه نیز در این مدل وجود دارد .

نحوه عملکرد این سیستم :

در این قسمت در مورد نحوه عملکرد این سیستم صحبت می کنیم .فن کویل یک سیستم تمام آبی است که انرژی آب را بسته به دمای آب جاری در کویل به انرژی گرمایش و سرمایش تبدیل می کند.آب سرد مورد نیاز در کویل در تابستان از طریق چیلر و آب گرم مورد نیاز در زمستان از طریق بویلر و موتور خانه مرکزی تغذیه می شود. لازم به ذکر است که سیستم لوله کشی و آب برگشتی فن کویل معمولاً به صورت دو لوله و چهار لوله قابل انجام است.سیستم چهار لوله که معمولا در ساختمان های مدرن و مجهز استفاده می شود، این امکان را ایجاد می کند تا از قابلیت سرمایش و گرمایش فن کویل همزمان استفاده شود و این مورد می تواند برای صاحبان پروژه ها بسیار حائذ اهمیت باشد.

تعمیر و نگهداری فن­کویل ­ها :

به منظور بهبود عملکرد و افزایش کارایی این دستگاه محافظت، نگهداری و تعمیر امر بسیار مهمی است. تعمیر و نگهداری صحیح فن کوئل­ها باعث صرفه­ جویی در هزینه های آب و برق نیز می­ گردد. در صورت تشکیل گرد و غبار، چربی و سایر ذرات موجود در هوا روی سطح داخل دستگاه، کارایی دچار مشکل خواهد شد. و باعث می شود سرعت فن کاهش پیدا کند و موتور دستگاه داغ شود. همچنین گرد و غبار و کثیفی باعث کاهش جریان هوا می شود و اثربخشی سرمایشی دستگاه کاهش می یابد.
به دلایلی که توضیح داده شد باید سعی شود روزانه قسمت بیرونی دستگاه را از نظر وجود گرد و غبار و همین طور جسم خارجی بررسی و تمیز کنید. فیلترها و همچنین تسمه ها را ماهیانه بررسی کنید.
بهتر است هر فصل موتور دستگاه روغن کاری شود و پیشنهاد می شود برای این کار از افراد متخصص کمک بگیرید، چون در صورت استفاده از حجم روغن بالا ممکن است به دستگاه آسیب وارد شود.

گروه مهندسی اطلس تهویه پارس در کنار شماست تا از اولین مراحل مشاوره و مهندسی تا طراحی، تامین و اجرا و بعد از آن خدمات پس از فروش و پشتیبانی، شما را همراهی کند و خیالتان بابت تمامی این موارد راحت شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشورت با کارشناسان ما می توانید با شماره تلفن ۲۲۲۲۲۶۰۹ در ارتباط باشید .

مقاله قبلی
جشن چهاردهمین سالگرد تاسیس شرکت اطلس تهویه پارس
مقاله بعدی
چیلر چیست؟ قیمت و کاربرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید